Rečnik startap termina

bl2

Da biste lakše ušli u svet startapa neophodno je da baratate nekim osnovnim startap-pojmovima. Danas smo za vas izdvojili 35 termina koje ćete često čuti od osnivača startapa, investitora ili mentora.

  1. Agile metodologija — konceptualni okvir za realizaciju projekata koji podrazumeva  adaptivno planiranje i razvoj u vremenski ograničenim iteracijama, podstiče brz i fleksibilan odgovor na promene i stalni feedback svih učesnika u razvoju.
  2. A/B testiranje — deljeno testiranje koje se vrši radi poređenja efikasnosti npr. dve verzije web sajta, marketinških emailova itd, ili sa druge strane da uporedi koja verzija ima bolji odziv. Jednostavnim rečima govoreći, A/B testiranje upoređuje dve verzije nekog elementa (A i B) po jedinici koja definiše uspeh.
  3. Anđeli investitori — bogati pojedinci. Često su to ljudi koji su se i sami obogatili od tehnologije. Anđeo investitor je voljan da investira u ranim fazama razvoja startapa u zamenu za udeo u profitu kompanije, ili putem preferencijalnih akcija. Anđeli se smatraju jednim od najstarijih izvora kapitala za preduzetnike i njihove startape.
  4. Biznis model — Biznis model predstavlja dinamički dokument koji opisuje kako vaša kompanija stvara, isporučuje i ostvaruje dobit.
  5. Biznis plan — dokument koji opisuje biznis, njegove ciljeve, strategije, tržište u kome  se nalazi i njegove finansijske prognoze. Ima nekoliko značajnih funkcija, od obezbeđivanja eksternih finansiranja do merenja uspešnosti.
  6. Bootstrap — pokretanje biznisa sa veoma malim budžetom. Praktično ovo može značiti da ćete iznajmiti vaše servere, nećete imati kancelariju, autsorsovati vaš dizajn i razvoj i nećete imati platu. Neposredno pred objavljivanje vašeg proizvoda ili usluge, možda jedina ozbiljnija investicija će biti u pravno svatovanje i računovodstvo
  7. Burn rate — mera koliko brzo će kompanija da iskoristi svoju inicijalnu investiciju. Ako je novac investitora potrošen, kompanija će morati ili da krene da pravi profit, pronađe novog investitora ili da se ugasi. Termin je veoma značajan menadžment alat zato što sa trenutnim pregledom raspoloživih sredstava određuje kada je vreme za sledeću turu investicija.
  8. Crowdfunding — način prikupljanja velike količine sredstava za neki projekat ili poduhvat kumulacijom malih količina novca koje dolaze od velikog broja ljudi, uglavnom putem interneta. Kickstarter je verovatno najpoznatija i najveća platforma za prikupljanje sredstava za projekte.
  9. Disruptivan — prekinut regularni tok ili čin pravljenja nereda (poremećaja), proces kojim proizvod ili usluga započinje kao jednostavna aplikacija na dnu tržišta i penje se na gore dok ne potisne konkurenciju.
  10. Early Adopter — početni kupac ili neko ko prati trendove, predstavlja osobu koja testira ili kupuje proizvod/uslugu/tehnologiju pre nego što ostali ljudi to urade. Ove osobe predstavljaju važan deo životnog ciklusa svakog proizvoda, tj. model koji oslikava širenje novih ideja, inovacija i tehnologije.
  11. Enterprise (Interkompanijski) startap — startap koji se pokrene u okviru kompanije. U svetu je ovo prepoznato kao odličan način za generisanje novih ideja i inovacija unutar kompanije, dok je kod nas to još uvek redak slučaj.
  12. Exit — Prodaja startapa.
  13. Freemium — predstavlja biznis model gde je određeni proizvod ili usluga dostupna potpuno besplatno, ali se sve premijum (napredne) usluge i funkcionalnosti naplaćuju. Reč je nastala kao spoj dve reči “free” što označava besplatno i “premium” reč koja se u slobodnom prevodu može prevesti kao nešto napredno.
  14. Funding — trenutak kada tenutni izvori kapitala određene kompanije nisu dovoljni da se namire njen potrebe i trenutak kada ona kreće u potragu za eksternim izvorom finanisranja.
    1. Samofinansiranje
    2. Prijatelji i porodica
    3. Anđeli investitori
    4. “Seed” kompanije
    5. VC fondovi
    6. Ostali grantovi
  15. Gejmifikacija — primena takmičarski orijentisanog načina razmišljanja na proizvode koji nisu video igrice kako bi od njih napravili zabavnije aplikacije i što više vezali korisnike za svoj proizvod. Potencijalno gejmifikacija može da se primeni na bilo koju industriju i da pruži veoma zabavno iskustvo stvarajući od korisnika igrače. Startapi uglavnom koriste gejmifikaciju kako bi zainteresovali korisnike da što duže i češće koriste njihov proizvod i da im na taj način pruže što zabavnije iskustvo.
  16. Growth hacking — Proces brzog eksperimentisanja kroz marketinške kanale.
  17. Hiperlokalno — Odnosi se na specifično definisanu zajednicu sa primarnim fokusom na problem njenih stanovnika. U današnjim trendovima ovaj termin se često odnosi na mobilne i GPS aplikacije koje povezuju korisnike sa njima bliskim proizvodima i uslugama.
  18. Horizontalna/vertikalna strategija — širina nečijeg proizvoda i tržišta. “Horizontalna” strategija ima za cilj da plasira proizvod na nekoliko tržišta, menjajući ih. Ovakva strategija se obično primenjuje kod onih proizvoda koji odgovaraju različitim vrstama korisnika, a ne samo jednom tržištu ili industriji. Suprotno ovoj strategiji, vertikalna strategija ima za cilj da ponudi proizvod isključivo na jednom tržištu.
  19. Inkubator — Poslovni inkubatori su poslovni projekti (prostori) specijalno dizajnirani da pomognu i ubrzaju razvoj novog biznisa. U nekim okolnostima, ovakvi projekti se nalaze u okviru univerziteta kako bi bili što bliži i pristupačniji mladim stručnjacima. U tehnološkim krugovima jedan od najpoznatijih inkubatora je svakako Y Combinator.
  20. Intra/entre -preneur — većina kompanija pokušava da stvori okruženje gde će zaposleni slobodno moći da istražuju i rade na svojim idejama. Ako ideja izgleda profitabilno, osoba koja je osmislila ideju dobija priliku da postane “intraprenuer”. Intrapreneuri imaju veoma slične karakteristikie kao i drugi preduzetnici i sasvim legitimno mogu napustiti svoje poslove i krenuti putem drugih preduzetnika. Kompanije su u stalnoj potrazi za ovakvim ljudima kako bi doprineli promeni u svojim organizacijiama. Preduzetnik (entreprenuer) je individua koja prihvata finansijsku cenu rizika i preduzima nove finansijske poduhvate. Reč potiče od francuske reči “Entre” (ući) i “prendre” (uzeti), i u bukvalnom smislu reči označava svaku osobu koja pokreće novi projekat ili iskušava novu priliku.
  21. IPO (initial public offering) je trenutak kada se po prvi put akcija privatne kompanije ponudi javnosti.
  22.  Jednorog — Startap koji procenjen da vredi više od jedne milijarde (recimo Uber).
  23. Landing stranica — Landing page je stranica na vašem sajtu koja prezentuje jedan konkretan proizvod, jednu konkretnu ponudu.
  24. Lean — Ako ste pročitali knjigu preporučenu u prethodnom blogu, ovo vam je poznato. Lean metod propagira rapidan razvoj prototipa dizajniran da testira potrebe tržišta i da koristi povratne informacije od korisnika u cilju daljeg razvoja i unapređenja proizvoda.
  25. Ljudski kapital — produktivne sposobnosti pojedinca – tj. znanje, veštine i iskustvo koje ima ekonomsku vrednost.
  26.  MVP —  rana verzija proizvoda koji želite da realizujete, skockana brzo i sa minimalnim resursima, a važna je jer ima ključne osobine i lako se koristi. Služi da biste što brže testirali upotrebljivost i privlačnost vašeg potencijalnog proizvoda.
  27. NDA — ugovor o čuvanju poverljivih informacija, predstavlja pravni akt između vas i druge strane (investitor, privatno lice, pravnik) o zabrani deljenja informacija od značaja koje ste podelili sa njima.
  28. Pitch — Prezentovanje ideje u kratkom vremenskom roku potencijanim partnerima i investitorima.
  29. Pivot — označava promenu pravca. Detaljnije, podrazumeva promenu pravca delovanja poslovne ideje, zatim testiranje nove hipoteze ili biznis modela kako bi proverili da li funkcioniše bolje od prethodnog. Kompanije obično pivotuju odnosno prave zaokret kada njihova trenutna ideja ne donosi željene rezultate.
  30. Seed akcelerator — Seed akceleratori su vrsta poslovnih inkubatora — programa podrške mladim startapima, u finansijskom, ali i u smislu mentorske podrške u ranoj fazi razvoja.
  31. Seed funding — početni kapital/investicija.
  32. Trakcija — skup metrika koje pokazuju da proizvod ili usluga kompanije nailazi na povoljan odziv od strane tržišta. Može se posmatrati tok novca (broj mušterija koje plaćaju ili dostizanje profitabilnosti) ili veliki redovnih broj korisnika, idealno oba.
  33. Udeo — U domenu startapa, obično se koristi da opiše udeo firme koje se vlasnici odriču zarad gotovog novca. Investitor koji je dao novac u budućnosti raspolaže u podeli bilo kog profita ili pak prodaje firme, naravno tek nakon što su svi dugovi otplaćeni.
  34. Valuacija — procenjena vrednost startapa na tržištu.
  35. Venture Capital — Rizični kapital ili Venture Capital označava kapital investicionog društva (venture kapital kompanije) koja pruža učešće pri finansiranju posebno inovativnih, rizičnih ili kreativnih kompanija (preduzetnika) koje su pokrenule obećavajući posao. Venture Capital kompanije za svoja uložena sredstva dobijaju deonice ili udeo kompanije sa potencijalno visokim povratkom uloženog novca.

Ukoliko ste čuli neke termine koji nisu na ovoj listi, predložite u komentarima i rado ćemo ih objasniti.

Preporuka za čitanje:

Startup Land, Mikkel Svane — Pročitajte iz prve ruke kako se gradi milionski biznis

 

Autor teksta: Tanja Mladenović – http://startit.rs

Podeli tekst!

    Takođe pogledajte i...

    Ostavite odgovor

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Unesite rezultat (anti-spam zaštita) *

    Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>